Promjena kao proces

dipl.psih.prof. Petar Nikolić, sportski psiholog

www.perebellum.hr

Proces.

Rijetko koja stvar u životu dolazi odmah, instant. Uglavnom ulažemo trud s idejom da ćemo nekada u budućnosti, u vrijeme koje je ponekad teško procijeniti, možda dobiti nagradu za uloženi trud.

Uzmite primjer vaše najdraže voćke. Posadili ste je u proljeće, potrudili se oko kopanja rupe, gnojiva, minerala u tlu, zaštite od nametnika, zalijevali je svaki dan ujutro i navečer. Prije zime ste je zaštitili od nepogoda i dalje pazili do sljedećeg proljeća. Uložili ste godinu dana svog vremena i još uvijek niste pojeli niti jedan plod. Ne samo da ga niste pojeli, nego ga niste niti očekivali.

Sljedeće proljeće ste sve ponovili, vjerojatno još posvećenije jer vaša voćka je sada bila puno veća, vaša ideja dobivala je oblik, vaši ciljevi obrise i znali ste da ste uložili puno truda. Kotačići su se zavrtjeli i sada je bilo sve teže odustati i sve lakše raditi, kada je već toliki put iza vas. Opet ste napravili sve potrebno da vaša voćka naraste još veća i tog ljeta pokazale su se naznake nekih plodova. Uložili ste već puno rada, još uvijek niste dobili gotovo ništa zauzvrat, no proces promjene koji je započeo, jako vas je nadahnuo i poticao vas je da ulažete još truda.

Došla je još jedna zima i još jedno proljeće, vaš trud nije jenjavao i počeli ste brati plodove svog truda. Pogledali ste unazad svjesni da ste uložili nekoliko godina u neizvjesnost. Niste znali hoće li to sve biti uzalud, no imali ste ideju o tome kako vas negdje čeka nagrade, ako sve napravite posvećeno i ako budete ustrajni u vašoj odluci.

Proces osobne promjene je upravo ovakav. Dugotrajan. Zahtjevan.

No, jednom započete promjene daju zamah novim akcijama i olakšavaju održavanje započetog procesa. Na početku promjene nećemo imati dokaze da ćemo uspjeti. Imat ćemo ideju, ako je moguće i zapisane ciljeve koji će nam reći gdje, kako i do kada želimo stići.

Planiranje.

Sliku i krajnji cilj koji imamo važno je podijeliti u etape, u manje ciljeve koji će pokrenuti proces promjene i dati nam odgovor na pitanje „kako“. Veliki cilj za kraj procesa odgovorit će na pitanje „Što“ želimo postići. Putem ćemo se susresti s brojnim pitanjima „kako“. Kako jesti kada puno putujemo, kako se ponašati na obiteljskom rođendanu, kako pronaći vrijeme za trening, kako promijeniti dnevnu naviku koja znači gubitak vremena…

Planiranje će stoga biti jako važno. Ono će nam pomoći da proces kroz koji prolazimo dobije jasne smjernice i okvir u kojem će se odvijati. Naši dani će biti ispunjeni malim ciljevima koji će nam dati osjećaj uspjeha i kretanja prema cilju koji smo zacrtali.

Pritisak.

Pritisak je sastavni dio svakog procesa, u sportu, na poslu, u odgoju, u društvu, u prehrani. Pritisak ću vam jednostavno objasniti kao vaše pravo da odustanete. Ako je preteško, u redu je odustati. Promjena, izvrsnost, nisu za svakoga. Veliki ciljevi zahtijevaju veća odricanja i veću disciplinu. U redu je odustati. Nekad je jednostavno jako teško „samo“ pogledati dobar film, bez grickalica. Ili pojesti taman koliko je dovoljno, iako je trpeza na stolu. Nekad je to preteško. Proces promjene je dugotrajan i zahtjevan. Na kraju tog procesa je potencijal za veliku nagradu, no to nije uvijek dovoljno. U redu je odustati.

Da bi olakšali pritisak i da bi vaš proces promjene bio što učinkovitiji, okružite se ljudima i situacijama koje će ga facilitirati i angažirajte stručnjake koji će vam u tom procesu pomoći. Dobar nutricionist će sigurno biti važan dio promjene po pitanju zdrave prehrane i zdravlja, dobar kondicijski trener u procesu tjelesne promjene i zdravlja, dobar psiholog u procesu mentalnog osnaživanja i rasta. Razni stručnjaci mogu vam pomoći da bolje upoznate sebe i proces koji je pred vama.

Strpljenje.

Trebam li objašnjavati potrebu za strpljenjem u procesu promjene?