Omega-3 i zdravlje – Karcinom

U prethodnom sam članku pisao općenito o Ω-3 masnim kiselinama. Osvrnuo sam se i na potencijalne benefite povećanja njihova udjela u prehrani koji je moguće ostvariti konzumacijom plave, masne ribe ili dodacima prehrani. Budući da sam primio nekoliko komentara koji kažu kako laiku nakon čitanja dijela o riziku povećanog unosa plave ribe izgleda kao da reklamiram suplemente Ω-3 m.k., ovim putem želim reći da tome definitivno nije tako.

Iako nigdje ne preporučam određeni brend, ne kažem da ne bih jer moj stav nije utemeljen na interesima proizvođača, već znanstvenim podacima. Ukoliko se ti podaci podudaraju sa spomenutim interesima, a od toga i ja imam (financijske) koristi, ne vidim razloga da to ne činim. Ono što smatram jest da je dovoljnu količinu Ω-3 m.k., odnosno onu koja dokazano ima pozitivne učinke na zdravlje, teško unijeti isključivo kroz ribu, no ne i nemoguće. Također, visoki unos ribe iz onečišćenih mora mogao bi imati negativan učinak na zdravlje. Naglasak na mogao bi. Pored toga, mnogima se okus ribe ne sviđa. Ja osobno, malo je reći, ne obožavam okus ribe pa svakodnevno konzumiram pročišćeno riblje ulje. Iz nekog čudnog razloga, ono mi ne smeta. U svakome slučaju, korist od konzumacije čak i ribe s povišenim udjelom teških metala nadilazi rizike.

Da sumiram: 1 g Ω-3 (EPA + DHA) na dan u bilo koje doba, iz ribe, ribljeg ulja ili kapsula, uz obrok ili natašte.

Previdio sam još jedan potencijalno pozitivan aspekt Ω-3 m.k., a to je njihov anabolički utjecaj, što je od posebnog interesa bodybuilderima, ali i svima onima koji žele povećati svoju mišićnu masu. Istraživanja koja se bave tom temom relativno su nova pa neću ulaziti previše u dubinu, no u sljedećim tekstu ili tekstovima ću se osvrnuti i na to.

Zasada ću preskočiti povezanost Ω-3  i kardiovaskularnih oboljenja i odgovoriti na pitanje postavljeno u prošlome članku: smanjuje li povećani unos Ω-3 m.k. rizik od nastanka i razvoja karcinoma? Još jedan od komentara koje sam primio bio je kritika na prestručnost korištenih izraza (ha-ha), tako da ću ovaj pokušati skratiti i pojednostaviti.

Jedan od brojnih pozitivnih učinaka na ljudsko zdravlje koji se povezuje s unosom Ω-3 m.k. jest inhibicija karcinogeneze, odnosno nastanka raka. Istraživanja na životinjama i staničnim kulturama pokazuju slab, ali statistički značajan inhibitoran utjecaj konzumacije Ω-3 m.k. na pojavnost tumora te proliferaciju tumorskih stanica mliječnih žlijezda, prostate, gušterače i debelog crijeva. Nažalost, istraživanja provedena na ljudima ne potvrđuju ove rezultate. Iako postoje ona koja pokazuju negativnu korelaciju s nastankom tumora, postoje i ona koja pokazuju pozitivnu. Međutim, daleko je najveći broj istraživanja koja pokazuju da konzumacija Ω-3 m.k. jednostavno nema utjecaja na karcinogenezu. Razlog nepodudarnosti istraživanja na životinjama i ljudima vjerojatno leži u korištenim količinama koja kod životinja daleko prelaze uobičajene unose korištene u epidemiološkim istraživanjima. Osim toga, omjer količine Ω-6 i Ω-3 m.k. u prehrani vjerojatno je odgovoran za protektivno djelovanje na zdravlje koje se često pripisuje isključivo unosu Ω-3 m.k., a rijetko ga je koje istraživanje (do sada) pratilo. Posljednja, a možda i najvažnija činjenica je da mehanizmi djelovanja Ω-3 m.k. još nisu u potpunosti razjašnjeni, a jednako tako nije ni sam proces karcinogeze što onemogućuje identifikaciju razloga gorenavedene razlike. Iako trenutni dokazi upućuju na izostanak protektivnog utjecaja Ω-3 m.k. na nastanak i razvoj raka u ljudi, s obzirom na pozitivne rezultate iz istraživanja na životinjama i staničnim kulturama, ne treba se u potpunosti odbaciti ta mogućnost.

Omega-3 masne kiseline i njihov učinak na zdravlje – Uvod

U sljedećem članku osvrnut ću se na najbolje istraženo područje u vezi s unosom Ω-3 m.k., utjecaj na rizik od razvoja kardiovaskularnih oboljenja.


Literatura:

1. MacLean, Catherine H., et al. "Effects of omega-3 fatty acids on cancer risk: a systematic review." Jama 295.4 (2006): 403-415.
2. Hooper, Lee, et al. "Risks and benefits of omega 3 fats for mortality, cardiovascular disease, and cancer: systematic review." Bmj 332.7544 (2006): 752-760.
3. Ruxton, C. H. S., et al. "The health benefits of omega‐3 polyunsaturated fatty acids: a review of the evidence." Journal of Human Nutrition and Dietetics 17.5 (2004): 449-459.