Što nutricionist radi? Sve o suradnji s nutricionistom

O nutricionizmu i nutricionistima sam već pisao. Rekao bih čak da se radi o mojoj omiljenoj temi. U prethodnim sam se člancima zapitao je li nutricionizam pokvaren, što nam donosi budućnost nutricionizma, zašto trebaš nutricionista, kako odabrati dobroga te koji nutricionisti to nisu.


Rijetko tko zna što nutricionist radi, odnosno kako im može pomoći. Osim izrade jelovnika, odnosno plana ili programa prehrane. Svi znaju da nutricionist to izrađuje. Velika je to šteta, kako za primatelja usluga, tako i za struku, budući da nutricionist može dati puno više. Ovdje neću pisati o načinima na koji nutricionist može pomoći poslovnim subjektima, već ću se zadržati na individualnoj suradnji s korisnikom.

Gotovo nitko ne zna kako izgleda protokol suradnje s nutricionistom. Stoga ne treba previše čuditi da je jedno od najčešćih pitanja koje dobivam „kako suradnja s nutricionistom funkcionira“. Zato pišem ovaj članak, u kojem se trudim prezentirati načine na koje ti nutricionist može pomoći u ostvarenju prehrambenih ciljeva i rješavanju prehrambenih problema, te što od njega možeš očekivati. Kraće, odgovaram na pitanje što nutricionist radi?

 

Zašto trebaš nutricionista?

Posjete nutricionistu su anegdotalne. Ljudi ne znaju da nutricionist postoji, smatraju da im ne treba, ili izmišljaju razloge za ne javiti mu se. Bez obzira na kilažu i na uvjerenje o kvaliteti vlastite prehrane, čvrsto vjerujem da bi svima dobro došao razgovor s nutricionistom, ili barem analiza kvalitete prehrane. I ne, ne moraš se bojati. Nutricionist nije bauk koji će ti oduzeti sav užitak u hrani tjerajući te da jedeš salatu i kuhanu piletinu. Štoviše, pomoć će ti spojiti užitak sa zdravljem i oduzeti osjećaj krivnje.

Dobar će ti nutricionist uštediti vrijeme, novac, i živce. Vrijeme, jer će te poštedjeti gubljenja u šumi informacija. Novac, jer će te poštedjeti bacanja novca na nepotrebne suplemente i učiniti te zdravijom. Živce, jer će te poštedjeti mora suvišnih i kontradiktornih savjeta. Detaljniji odgovor na pitanje iz podnaslova pročitaj u ovom članku.

 

Kome treba nutricionist?

Kad te boli zub, ideš zubaru. Kad ti treba pravni savjet, ideš odvjetniku. Kad imaš problema s prehranom, ideš osobnom treneru.

Ne šalim se. Većina to radi. Iako ne bi trebala.

Naime, nutricionist je stručnjak koji ti pomaže riješiti tvoje prehrambene probleme, bili oni povezani sa viškom kilograma, zdravstvenim problemima, mišićnom masom, sportskom izvedbom ili pak prehrambenim stresom. Nutricionist će ti pomoći organizirati tvoju prehranu i povećati njenu kvalitetu, smanjujući time rizik od kroničnih oboljenja. Također, pomoć će ti razviti zdravi odnos s njom, čineći te opuštenijim kad je riječ o hrani.

Nutricionist može pomoći ljudima sa zdravstvenim problemima. Podsjećam, hrana nije lijek, stoga ne očekuj da će prehrana izliječiti tvoju bolest i ne vjeruj šarlatanima koji ti to obećaju. Međutim, što je ona kvalitetnija, tvoje će tijelo biti spremnije na borbu s bolesti. Osim toga, mnoga stanja i bolesti zahtijevaju specifičnu prehrambenu intervenciju koju je preporučljivo izvesti u suradnji sa stručnjakom.

Nutricionist pomaže sportašima, rekreativnim ili profesionalnim, da podignu svoju izvedbu na višu razinu, da smanje rizik od ozljede te da produže karijeru. Kvaliteta prehrane čak i vrhunskih sportaša iznenađujuće je niska. Prehrana neće prosječnog sportaša učiniti olimpijskim pobjednikom, ali može olimpijskog pobjednika učiniti prosječnim.

 

Kako nutricionist radi?

Suradnja s nutricionistom može doći u različitim oblicima. Može se zadržati samo na jednom terminu savjetovanja, a može završiti trajnom suradnjom. Sve između je također moguće. Ne postoji jedan idealan način, kao što ne postoji samo jedan prehrambeni problem niti jedan ljudski karakter.

U svakom slučaju, početak suradnje s klijentom uključuje uvod u problematiku. Esencijalno je odrediti klijentove ciljeve, probleme, očekivanja i motivaciju. Jednako je bitno te ciljeve i očekivanja korigirati ukoliko nisu realni. Inače predodređujemo klijenta za neuspjeh. Nerealna očekivanja posljedica su izloženosti nekvalitetnim prehrambenim informacijama te inflacijom priča o senzacionalnim transformacijama.

Nakon utvrđivanja stanja, dobar će nutricionist donijeti odluku može li klijentu u pitanju pomoći. Ponekad je najbolje što za nju možete učiniti preusmjeriti je drugom kolegi ili čak stručnjaku nenutricionistu (najčešće će to biti psiholog). To nije laka odluka, jer uključuje odricanje od zarade. Međutim moralno je ispravna, a tvoji će ti živci i emocije dugoročno biti zahvalni.

Ako je nutricionist utvrdio da može pomoći klijentu, slijedi izrada plana djelovanja te kreiranje ponude suradnje.

U nastavku ću prezentirati alate (primijetite da nisam koristio riječ usluge) koje nutricionist koristi u radu s klijentima. Njihova uporaba ovisi o procjeni nutricionista.

 

Analiza kvalitete prehrane

Kvantiteta i kvaliteta prehrane dva su odvojena pojma. Kvantiteta, odnosno kalorijska vrijednost prehrane (njen odnos prema potrošnji), zaslužna je za tvoju tjelesnu masu. Kvaliteta je mnogo manje očita, a zaslužna je za tvoje zdravlje. Nezdrave prehrambene navike na naplatu će doći kroz 20 ili 30 godina. Zdrava prehrana ulog je u budućnost. Nebrojeno puta ću naglasiti, zdrava tjelesna masa i trenutni izostanak zdravstvenih problema nisu garancija zdrave prehrane.

„Je li moja prehrana kvalitetna?“, pitanje je koje bismo si svi periodično trebali postaviti. Kao što kod liječnika periodično obavljaš sistematski pregled (ili bi to trebala činiti), kod nutricionista bi trebala kontrolirati kvalitetu svoje prehrane. Svatko bi periodično trebao obaviti procjenu prehrambenog statusa.

Dobar dio ljudi živi u uvjerenju da je njihova prehrana kvalitetna, kad je daleko od toga. Za razliku od kvantitete prehrane, kvalitetu prehrane nije moguće jednostavno mjeriti na vagi. Također, ako ne poznajemo definiciju zdrave prehrane, nećemo ni znati što bismo trebali postići. Posjedovanje informacija o prehrani nije garancija zdrave prehrane. Briga o prehrani nije garancija zdrave prehrane. Zdrava tjelesna masa, ili čak idealni fizički izgled, nije garancija zdrave prehrane.

Stoga je prvi korak prema unaprjeđenju svojeg zdravlja provjeriti je li tvoja prehrana uistinu kvalitetna. Za to nije nužno potrebno savjetovanje s nutricionistom, već je dovoljno ispuniti i ovaj upitnik o kvaliteti prehrane.

 

Savjetovanje

Ako si analizom utvrdila da tvoja prehrana nije adekvatna, ili postoji neki drugi prehrambeni problem koji želiš riješiti, sljedeći je korak kontakt nutricionista. Mnogi će nutricionisti, uključujući i mene, termin savjetovanja ponuditi bez naknade, stoga ga toplo preporučam iskoristiti.

Tijekom savjetovanja nutricionist će kroz razgovor upoznati tvoje prehrambene navike te identificirati tvoje probleme. Pomoć će ti odrediti realne ciljeve i postaviti realna očekivanja. Ovisno o kompleksnosti problema, pružit će ti savjete za njihovo rješenje, ili pomoć pri istome.

 

Program prehrane (jelovnik)

I dok svaki nutricionist u ovom ili onom obliku izrađuje jelovnik, odnosno plan ili program prehrane, to čini tek dio suradnje s nutricionistom. Nutritivna skrb koju dobivate kroz suradnju s nutricionistom nije jednokratna usluga, već edukativni proces kroz koji usvajate optimalne prehrambene navike te razvijate sposobnost samostalnog kreiranja optimalne prehrane. Jelovnik može činiti centralni dio programa, no nije dostatan sam po sebi. Bez redovite kontrole, malo je vjerojatno da će dovesti do dugoročne promjene prehrambenih navika i do klijentova prehrambenog osamostaljenja. Cilj programa prehrane nije stvoriti listu koje će se klijent držati kao pijan plota. Program prehrane treba biti vodič za učenje i treniranje pravilne prehrane.

Jelovnik može doći u dva osnovna oblika. Može biti striktan, gdje su namirnice, njihova količina i vrijeme konzumacije točno određeni. Može biti i fleksibilan, gdje su zadane grupe namirnica skupa s količinom, a klijent slijedeći dogovorene smjernice samostalno bira specifične namirnice. Naravno, jelovnik može doći i u mnogo oblika koji spadaju negdje između ova dva spomenuta. Nutricionist preporuča pristup za koji smatra da će najbolje odgovarati specifičnom klijentu, odnosno za koji je najvjerojatnije da će ga dovesti do rezultata i dugoročnih promjena navika.

Izradi programa prehrane prethode inicijalne konzultacije. Na njima se prikupljaju podaci o zdravstvenom stanju, životnim navikama, kvaliteti i kvantiteti prehrane, odnosu prema hrani, oboljenjima, alergijama, intolerancijama, preferencijama itd. Neki nutricionisti to rade putem upitnika, no osobno preferiram razgovor preko telefona ili uživo.

Naime, u procesu je bitno poslušati i indirektne odgovore, koji mogu sugerirati određeni neizrečeni problem. Cilj je što bolje upoznati klijenta kako bismo mogli precizno identificirati njegov problem te mu kreirati individualizirano rješenje.

Esencijalno je da jelovnik bude realan, odnosno izvediv. Da od klijenta ne iziskuje suvišni napor. Važno je naglasiti da se i u striktnoj varijanti jelovnika dozvoljava nezanemariva doza fleksibilnosti. Što zbog izvanrednih situacija poput rođendana, domjenaka, izlazaka i sl., što zbog trenutne nedostupnosti pojedinih namirnica. Bitno je klijentu kroz suradnju prenijeti koji su dijelovi programa više, a koji manje fleksibilni. Ako ti tvoj nutricionist brani bilo kakvu fleksibilnost, potraži novoga.

 

Kontrola

Bez praćenja i podrške u procesu rijetki će jelovnik dati dugoročne rezultate. Bez povratne informacije o napretku, lako je izgubiti se u procesu. Bez edukativnog aspekta procesa klijent ostaje bez znanja o postizanju zdrave prehrane. Bez obzira na tvoj primarni cilj, nutricionistova je dužnost usaditi ti zdrave navike i stavove o prehrani. Tebi je u interesu dopustiti mu da ti pomogne. Možda zvuči očito, ali moje iskustvo kaže drugačije.

Praćenje napretka ne uključuje samo usporedbu trenutnog stanja s planiranim i uvođenje eventualno potrebnih korekcija jelovnika. Dobra kontrola je mnogo više od toga. Uključuje utvrđivanje klijentova emocionalnog stanja, subjektivnih dojmova, procjenu razine motivacije te posljedično prilagođavanje tijeka procesa. Sitost, energija, okus, opterećenje, pridržavanje i zadovoljstvo subjektivne su mjere koje je jednako bitno pratiti kao i one fizičke.

Ideja suradnje s nutricionistom nije samo dovesti te do kratkoročnog cilja. Ideja je dati ti znanje i alate za održavanje tog rezultata. Učiniti ti nutricionista završetkom suradnje suvišnim. Dopusti nutricionistu da ti pruži više od postizanja optimalne kilaže.

Upoznavanje klijenta ne prestaje niti u jednom dijelu suradnje. Esencijalno je održati zdravu i redovitu komunikaciju kako bi usluga dala maksimalnog ploda. Od strane nutricionista, bitno poslušati i indirektne odgovore, koji mogu sugerirati postojanje neizrečenog problema.

Termin na koji se umjesto praćenja i kontrole nailazi, ponajviše u sferi rekreativnog bodybuildinga,  jest vodstvo kroz proces transformacije. Osim što termin zvuči užasno (samo meni?), daje zaključiti dvije nepoželjne stvari. Prvo, da se klijenta kroz priču „vodi za rukicu“, što je kontraproduktivno. Za postizanje optimalnih i dugoročnih rezultata, klijenta je esencijalno osamostaliti. Drugo, da je jedino transformacija (kompletna promjena) prihvatljiv rezultat, a sve ostalo je neuspjeh. Klasični je to „sve-ili-ništa“ pristup koji će vas ostaviti mizernima. Ne kažem da ne treba težiti najboljemu, dapače, no bilo kakav napredak je još uvijek napredak i treba si na njemu čestitati.

 

Dnevnik prehrane

Dnevnik prehrane jedan je od alata koji se koristi za praćenje klijenta. Služi za dobivanje informacija o njenoj prehrani, ali i za osvještavanje prehrambenih navika od strane klijenta. Podrazumijeva zapisivanje ili fotografiranje svih obroka koje je klijent konzumirao kroz određeni vremenski period. Nutricionist tada može procijeniti njihovu kvalitetu te utvrditi prostor za napredak.

Iako u određenim slučajevima može puno pomoći, ni u kojem slučaju ne bi trebao predstavljati trajno rješenje. Vođenje istoga stvara klijentu napor, nerijetko i stres, te povećava vrijeme provedeno razmišljajući o prehrani. To vrijeme je poželjno minimizirati. Podsjećam, ne živimo da bismo jeli, već jedemo da bismo živjeli.

 

Shopping lista

Lista nabavke namirnica prilično je sporedan, ali segment suradnje koji ti može značajno pomoći u pridržavanju tvome planu. I olakšati život. Ne radi se o nečemu što bih pripisao nutricionistovoj užoj struci, ali lista nabavke dio je kvalitetnog programa prehrane.

Koliko si se puta našao u supermarketu ili na tržnici kupujući ono što ti upadne u oko umjesto onoga što ti doista treba? Ako si normalno ljudsko biće, previše puta. Rješenje za to je planirana kupnja, odnosno kreiranje liste nabavke i pridržavanje iste.

 

Odaberi dobrog nutricionista

Premda je moguće ponuditi bilo koji od spomenutih alata kao zasebnu nutricionističku uslugu, preferiram i preporučam sveobuhvatnu suradnju koja uključuje savjetovanja, izradu individualiziranog jelovnika, redovnu kontrolu napretka kroz praćenje odgovarajućih antropometrijskih mjera, subjektivnih dojmova, dnevnika prehrane, krvne slike i fotografija, pa i izradu liste nabavke namirnica. Vjerujem da je na taj način moguće najbolje pomoći klijentu u ostvarenju njegovih ciljeva. Međutim, esencijalno je naglasiti da protokol suradnje, kao i svaka njegova komponenta, nisu zacrtani u kamenu, već se prilagođavaju potrebama pojedinca. Nutricionist najbolju uslugu može pružiti u svojstvu konzultanta. Stoga kad radiš na svojoj prehrani razmišljaj o suradnji s nutricionistom, a ne naručivanju specifične nutricionističke usluge.

U bilo kojoj suradnji, bilo kojem procesu, ma u bilo čemu u životu, važno je imati zdrava, realna očekivanja. Kad govorimo o očekivanjima od nutricionista, zgodno je naglasiti da nutricionist neće jesti umjesto tebe. Iznenađena? Uloga je nutricionista je savjetodavna; odgovornost za uspjeh je najvećim dijelom tvoja. Nutricionist te ne treba voditi za ruku kao malo dijete. Treba ti pomoći prehrambeno se osamostaliti. Ponekad te treba pustiti da padneš i raskrvariš koljeno. A onda ti pomoći ustati, staviti flaster, i poslati te natrag na igralište.